13.07.2010 00:00, Michal "MickTheMage" Nemec, Komentárov: 0
The Silver Lining – Episode 1: What is decreed must be

Kde bolo tam bolo, a skôr bolo ako nebolo, existovala jedna séria pojednávajúca o kráľovských dobrodružstvách a útrapách kráľovskej rodiny z Daventry. King´s Quest, herné dieťa stvorené Robertou Williams a jedna zo slávnych sérii štúdia Sierra. Ale prečo v úvode spomínam Daventry a King´s Quest? Pretože sa k nám po dlhých peripetiách dostáva akési duchovné pokračovanie.

Kde bolo tam bolo, áno i tak by sa tento odstavec mohol začínať. Oficiálny deviaty diel série už nikdy neuzrel svetlo herného sveta. Avšak, táto rozprávková séria mala (a vlastne ešte stále i má) celkom slušnú základňu fanúšikov, ktorí len tak nedovolia, aby upadla do digitálnej minulosti. Kto sa so sériou ešte nikdy nestretol má, práve vďaka fanúšikom, jedinečnú príležitosť zahrať si prvé tri diely prerobené do VGA grafiky. Tie sú, rovnako ako The Silver Lining, k dispozícii zadarmo. Lenže nechajme minulosť teraz na chvíľu za hlavou a pozrime sa čo pre nás štúdio Phoenix Online pripravilo. Vedzte však, že The Silver Lining nemal ľahkú cestu na naše monitory. Na začiatku tu boli jednania so Sierrou, resp. Vivendi, aby vlastne mohla vyjsť, existovať. Kedysi v začiatkoch dokonca mala v samotnom názve i ono slávne „King´s Quest“. Dohoda s Vivendi sa podarila a tak sa zdalo, že úspešnému dokončeniu hry nič nebráni. Autori na nej naďalej pracovali, hýčkali si ju a starali sa o ňu s láskou typickou pre fanúšikov. Dokonca sme sa dočkali aj dema a už z neho sa dalo hádať, že máme pred sebou zaujímavý projekt. Lenže ako vieme, zlý Activision pohltil Vivendi a jedného dňa si démonický kravaťák z tejto spoločnosti povedal, že v žiadnom prípade. Demo bolo stiahnuté, stránky uvedené do spánku a nik netušil ako to dopadne. Osobne si myslím, že sa musel stať zázrak alebo niekto poriadne buchol po hlave niektorého kravaťáka v ultrakrutej korporácii Activision. Zmenili totiž názor. Kto vie akú váhu mali na tom petície fanúšikov a jednania autorov, tak hlboko do toho zase nevidím. Avšak podstatné je to, že vďaka tomu dnes môžeme hrať prvú epizódu nazvanú „What is decreed must be.“

Pravda, prvá epizóda je len akýmsi úvodom do hry, oboznámením hráča so svetom a princípmi klasického adventúrneho žánru. Autori vás príliš nepotrápia hádankami, či zložitými situáciami. Všetko tak akosi plynie prirodzene dopredu a než sa nadejete je tu koniec epizódy, bez toho aby ste čokoľvek zložité vykonali. Na druhej strane, príbeh sa zdá byť chytený za správny koniec a drží hráča v napätí celý čas. Postupne odhaľuje svoje tajomstvá, ktoré sa stávajú ešte tajomnejšími. Znalci série tu budú ako doma, spoznajú každý odkaz, každú narážku na predchádzajúce príbehy, či už samotného kráľa Grahama alebo jeho detí Alexandra a Roselly. V duchu predchádzajúcich dielov série je i „The Silver Lining“ rozprávka ako sa patrí, kde nechýba inšpirácia mytológiou, či postavami z existujúcich rozprávok. Čo v prvej epizóde vyčnieva (pretože ako sme si už povedali, čisto hernej náplne tu zas až toľko nie je) je práca s postavami a samotným príbehom. Nadabované rozhovory sú zvládnuté veľmi dobre – na niektorých miestach to síce trochu škrípe (intonácia, hlasová charakterizácia postavy), avšak sú to len občasné vyrušenia z inak veľmi dobre zvládnutého dabingu. Rovnako na výraze pridáva i mimika tváre pri rozhovoroch. Samozrejme, nečakajte žiaden Mass Effect! V rámci možností je však táto stránka zvládnutá veľmi dobre. To platí i o strihových scénach a hudbe. Hudba totiž patrí k výrazným prvkom tvoriacim melancholickú atmosféru celého príbehu a výborne dopĺňa každú obrazovku, či scénu.

Všetko sa to začalo krásne a šťastne a do úvodu nás uvádza výborne spracované intro, ktoré i keď bez jediného slova, dokáže na svojej ploche podať celú šírku tragédie. Grahamove deti sú šťastné, v zámku sa chystá svadba Roselly, avšak behom niekoľkých sekúnd sa všetko zvrtne v tragédiu. Tajomný cudzinec zahalený v čiernom uvrhne na obe Grahamove deti kliatbu. Šťastie sa mení na smútok, avšak kráľ Graham je odhodlaný svoje deti zachrániť. Navlieka svoj starý kostým a vydáva sa vypátrať totožnosť neznámeho muža. Ako neskôr zistí, nie je to len život jeho detí, ktorý je v ohrození. Zhrnuté takto na papieri to nemá ten správny efekt. Avšak v hre vás to iste chytí za srdce, teda pokiaľ nie ste riadny kus cynika :-).

Rozprávkovej atmosfére napomáha i štylizovaná 3D grafika. Iste, textúry miestami nepatria k najostrejším a postavy k najpolygónovejším, avšak keď vás trápi práve toto, neviem prečo ešte stále čítate o tejto hre :-). Štylizovaná, pretože v tých správnych uhloch kamery máte niekedy pocit, že pozeráte hru, ktorá nie je 3D, ale ručne namaľovaná a podľa všetkého tak má aj pôsobiť. Niekedy krútite hlavou nad podivnou animáciou (i keď mám silný pocit, že chôdza kráľa Grahama je naschvál koncipovaná podobne ako v dobách „2D spritov“.), inokedy sa kocháte nádhernými obrazmi. Jediné čo trochu škrípe v „technickej“ stránke je občas podivný „pathfinding“ hlavného hrdinu. Niekedy ju skrátka treba „ručne“ preklikať po kúskoch inak pôjde tam kde nechcete. Prípadne nepôjde vôbec.

Na druhej strane mám stále na pamäti, že autori za svoje dielo zaplatené nedostanú, je to dielo tvorené z lásky. Dielo, ktoré si zahrala aj Roberta Williams a zdá sa, že bola spokojná. Ako prvá epizóda v porovnaní s inými prvými epizódami komerčných adventúr by asi príliš neohromila. Môže za to hlavne spomínaný nedostatok „adventúrnej“ náplne ako čokoľvek iné. Cez to všetko vás dokáže výborne navnadiť na príbeh a uvedie vás do hry, čo spolu s cenou (žiadna) môže ospravedlniť nedostatok hernej náplne. Avšak v prípade druhej epizódy (ktorej sa dúfam dočkáme čoskoro) už recenzent nebude toľko zhovievavý. Má to byť predovšetkým hra, však. To však neznamená, že by v prvej epizóde bolo málo obsahu. Takmer každý predmet, postava, či budova je sprevádzaná popisom rozprávačky, niekedy i vtipným a trochu sarkastickým, inokedy vážnym, podporujúcim melanchóliu celej hry. Môže sa vám stať, že budete v každej obrazovke klikať ikonou prieskumu na všetko, čo vás napadne, len aby ste počuli nejakú tú históriu, či komentár.

Definitívny verdikt tak znie, ak ste milovníkom klasických adventúr, nie je inej možnosti ako okamžite hru stiahnuť a hrať. Zároveň sa spolu so mnou modliť, aby druhá epizóda ukázala viac so svojho adventúrneho dedičstva a pridala na hádankách, ktoré k adventúram patria ako Bud Spencer k Terence Hillovi.

Hru si môžete zadarmo stiahnuť tu:
The Silver Lining

Michal "MickTheMage" Nemec